Lineaire ééndimensionale barcodes kunnen maar kleine hoeveelheid data bevatten en de vraag naar meer gegevens in een barcode werd dan ook steeds groter.
Een 2D Barcode kan dan ook veel meer data bevatten op een kleine oppervlakte en is daardoor zeer geschikt voor tal van toepassingen.
Historie
In de jaren ‘80 van de vorige eeuw werden de eerste tweedimensionale barcodes ontwikkeld. Hoewel deze codes essentiële verschillen hebben, zijn deze meestal vierkant en bestaan uit zwarte en witte cellen.
De basis van de 2D barcode zou een passage zijn in het boek I-Robot van Isaac Asimov, waarin beschreven wordt, dat de robot via een vierkant schaakpatroon van knoppen kon worden geïnstrueerd.
Er gaan veel verhalen rond over de toenmalige ontwikkeling mede ingegeven, doordat in verschillende werelddelen, op het zelfde moment ineens gelijkwaardige codes werden “uitgevonden”.
Feit is dat de Vericode als eerste werkende 2D code getoond werd op de ScanTech beurs in 1986.
Gebruik van 2D Barcodes
Om een 2D barcode te kunnen lezen dient men een “foto” van de code te maken en via algoritmes deze uit te lezen. Mede hierdoor werd de 2D barcode vooral in het begin alleen bij specifieke toepassingen ingezet omdat de kosten erg hoog waren voor de camera’s en uitleesapparatuur.
Met de ontwikkeling van de eerste CCD Camera door Sony, opgevolgd door de opmars van digitale foto camera’s en 2D Imagers werd de 2D Code steeds meer ingezet.
Daarnaast werd het toepassen van 2D Barcodes in industrieën, waaronder elektronica, vliegtuigbouw, automobiel, defensie en gezondheidszorg standaard.
Meest gebruikte 2D Barcodes
Ondanks, dat er in de loop der jaren meer dan 35 verschillende 2D Barcodes zijn ontwikkeld, al dan niet voor specifieke toepassingen, onder licentie of op basis van sector afspraken, zijn de Data Matrix en de QR-Code de meest gebruikte 2D Barcodes in tal van sectoren.
Waarbij de Data Matrix het meest wordt ingezet in de industrie en post applicaties, waaronder het coderen van medicijnen, digitale postzegels, auto onderdelen, elektronische componenten en vele DPM (Direct Part Marking) toepassingen.
De QR-Code daar in tegen wordt het meest ingezet voor marketing en reclame doeleinden. Echter met de toepassing als Corona Toegangsbewijs is de QR-Code momenteel aan een sterke wereldwijde opmars voor tal van toepassingen bezig.
Meer informatie
Neem voor informatie of vragen omtrent 2D Barcodes geheel vrijblijvend contact met ons op.